Cineclub Diòptria: Ray & Liz

Demà dijous 13 de Juny, a les 20:30h a Las Vegas 

Títol original: Ray & Liz
Direcció: Richard Billingham
Guió: Richard Billingham
País: Regne Unit
Idioma: anglès
Gènere: drama
Metratge: 107min
Intèrprets: Tony Way, Ella Smith, Justin Salinger, Sam Gittins, James Eeles, Michelle Bonnard, Andrew Jefferson-Tierney, James Hinton

Tour D’A 2019

Amb la voluntat de fer arribar el cinema d’autor als espectadors i espectadores de l’Alt Empordà, el Cineclub Diòptria porta a Figueres una selecció de pel·lícules del D’A Film Festival Barcelona 2019. Així, els dies 6, 13 i 20 de maig, a les 20h30 als Cinemes Las Vegas, es projectaran tres films que han estat presentats de manera recent en diversos festivals internacionals de cinema: ‘Tarde para morir joven’, de la directora xilena Dominga Sotomayor, Premi a la millor direcció al Festival de Locarno 2018; ‘Ray & Liz’, de Richard Billingham, Premi Especial del Jurat també a Locarno 2018 i Gran Premi del Jurat al Festival de Cinema Europuu de Sevilla i “Nuestro tiempo del mexicà Carlos Reygadas, premi a la millor direcció al Festival de La Habana 2018.

Tour D’A 2019 és una proposta que porta una selecció de pel·lícules del D’A Film Festival Barcelona a catorze poblacions de Catalunya: Arenys de Munt, Berga, Figueres, Igualada, La Seu d’Urgell, Lloret de Mar, Malgrat de Mar, Manresa, El Prat de Llobregat, Sabadell, Sant Carles de la Ràpita, Sant Cugat del Vallès, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú i també a altres ciutats de l’estat espanyol com A Coruña, Granada, Las Palmas, Pamplona, Bilbao, San Sebastián, Santiago de Compostela i Zaragoza, entre d’altres.

REALISME ESCUÀLID

El pintor i fotògraf Richard Billingham, guanyador del Premi Turner, va sacsejar el món de l’art amb una sèrie d’imatges on retratava els seus pares, Ray i Liz, com part de l’exposició “Sensation” (1997), que donava a conèixer a joves artistes britànics. Les fotografies d’aquesta mostra i les del seu llibre “Ray’s a laugh” (1996) conformen un retrat de Cradley Heath, una zona d’habitatge públic a les afores de Birmingham on l’artista va créixer, especialment castigada per la desindustrialització i l’aturada de la mineria de carbó que sostenia l’economia de la regió.

En aquelles captures es podia observar al seu pare alcohòlic consumint compulsivament cervesa casolana i a la seva mare fumadora empedreïda, adepta als puzles en actituds grotesques, ambdós sense fer res, ni ocupar-se d’ell ni del seu germà gran. Aquest seu primer llargmetratge “Ray & Liz” ha pretès donar una explicació a totes aquelles imatges que formen part de la seva memòria però que també tenen un immens valor documental de ressonàncies socials, descrivint el penós estat d’abandonament i desesperança de la classe obrera durant l’era Thatcher. Tot plegat filmat amb una textura d’imatge reconeixible immediatament pel seu suport de 16 mm i la relació d’aspecte acadèmic, que li confereix una estranya versemblança d’antic enregistrament domèstic.

Les petites anècdotes i peripècies dignes de la infantesa de qualsevol es fonen amb fets dramàtics. Els jocs i els moments de trapelleries passen per sobre de la brutícia d’una llar trencada. Billingham mai desvia el focus de la seva atenció com espectador directe de la narració però, alhora, se’n distancia deliberadament perquè tampoc li interessa mantenir una visió excessivament acarnissada dels seus pares en aquells moments. Tot està embolcallat dins d’una certa idea de nostàlgia contradictòria pel propi autor i el seus protagonistes, assumint explícitament una amarga recança de tot allò que li va mancar, però assegurant-se de donar sortida al reconeixement de l’espai als instants lluminosos que emergeixen ara en retrospectiva al crear la seva narrativa.