Presentació de la Memòria anual 2016 de la Fundació Gala‐Salvador Dalí

Avui a dos quarts de 2 del migdia, s’ha presentat la Memòria Anual d’activitats i econòmica de la Fundació Gala‐Salvador Dalí corresponent a l’exercici 2016, després que es reunissin els membres del Patronat en junta ordinària i l’aprovessin. La presentació de l’informe als mitjans de comunicació ha anat a càrrec de Montse Aguer, directora dels Museus Dalí, Lluís Peñuelas, secretari general de la Fundació Dalí, i Joan Manuel Sevillano, gerent.

En la sessió ordinària del Patronat de la Fundació Gala‐Salvador Dalí reunida al matí, s’ha fet una valoració general de l’activitat portada a terme durant el 2016 en els diferents àmbits d’actuació: gestió dels museus, exposicions temporals dins i fora de les nostres instal∙lacions, préstecs d’obra, publicacions, col∙laboració amb entitats culturals estatals i internacionals, conservació i restauració del patrimoni, defensa i explotació de l’herència immaterial de Salvador Dalí, etc.

MEMÒRIA D’ACTIVITATS I ECONÒMICA 2016
Destaquem algunes dades del document aprovat, en els apartats següents:

1. Activitat cultural i artística

Museus
Durant el 2016 van visitar els museus Dalí un total de 1.368.755 persones, un 1,46% menys que el 2015.

Desglossades per recintes museístics, són:

Teatre‐Museu Dalí i espai Dalí∙Joies de Figueres …….. 1.134.234
Castell Gala Dalí de Púbol ………………………………………….. 85.897
Casa‐museu Salvador Dalí de Portlligat ………………………148.624

2-memories-patronat-gala-daliLes 3.399 enquestes portades a terme entre els visitants dels museus ens permeten constatar que valoren molt positivament els diferents museus de la Fundació Gala‐ Salvador Dalí: al Teatre‐Museu Dalí, el 44% dels enquestats l’ha considerat excepcional i el 45,6% molt bé. Al Castell de Púbol, el 20,2% l’ha valorat d’excepcional i el 63,6% molt bé. A la Casa Salvador Dalí, el 16% la valora d’excepcional i el 70,9% molt bé.
Les millores de les condicions de conservació, exposició i administració del patrimoni cultural portades a terme han comportat inversions per un valor de 284.669,37 euros. Cal destacar la rehabilitació integral de la Sala d’Obres Mestres.

Adquisicions

El 2016 es va adquirir el dibuix Salvador Dalí i Maruja Mallo en el Café de Oriente, de 1923. També es van comprar 14 de les il∙lustracions per a 50 secrets màgics per pintar i 14 nadales que Dalí va dissenyar per Hoechst Ibérica.
L’arxiu es van enriquir amb la compra del fons fotogràfic de Ricardo Sans (641 fotografies en negatiu B/N, 161 transparències en color i 132 fotografies d’època), 140 llibres i 240 revistes.

Exposicions temporals pròpies

Què hi ha de nou? –Velázquez
Gener ‐ maig 2016
Dedicada a la influència que Velázquez va exercir sobre Salvador Dalí. Constava d’onze pintures i un bust. El disseny de l’espai expositiu es va emmarcar dins el projecte de remodelació de les Loggies.
Variants de “Dalí’s Mustache”
Sales de les Loggies del Teatre‐ Museu Dalí, Figueres
Des d’abril 2016
23 imatges de Philippe Halsman relacionades amb el llibre Dalí’s mustache en col∙laboració amb Dalí.

De somnis, passejos nocturns i vivències
Maig‐Desembre 2016

18 aiguades i 5 dibuixos que reflectien l’etapa en què Dalí va viure a Madrid, entre el 1920 i el 1926.

Dalí. Estereoscòpies. La pintura en tres dimensions
Des del desembre 2016

Es mostren 6 parells d’obres estereoscòpiques executades per Dalí als 70s que facilita la comprensió del reiterat interès per la recerca de la tercera dimensió en la pintura. S’acompanyen d’un muntatge visual per veure l’efecte tridimensional de les obres.

Dalí, Shakespeare, Visconti
Casa‐Museu Castell Gala Dalí, Púbol Març 2016 ‐ gener 2017

Dedicada a la col∙laboració de Dalí amb Luchino Visconti en la posada en escena de l’obra de William Shakespeare Al vostre gust, al Teatro Eliseo de Roma, l’any 1948.

Exposicions temporals en altres seus

Salvador Dalí
Kyoto Municipal Museum of Art, Kyoto National Art Center, Tòquio
Juliol – desembre 2016

És la primera gran retrospectiva al Japó amb obres de la Fundació Dalí, el Museo Reina Sofía i el Dalí Museum de Florida a les quals se’n van sumar d’altres conservades en museus japonesos. Es van poder contemplar més de 250 obres i 60 documents. El diari Yomiuri Shimbun va ser l’organitzador i va comptar amb l’assessorament artístic i la coordinació de la Fundació Dalí. L’exposició va rebre un total de visitants.

Dalí. Il sogno del classico
Fondazione Palazzo Blu, Pisa
Octubre 2016 – febrer 2017
ES va voler fer èmfasi en la influència que Itàlia i els artistes del Renaixement van exercir en Salvador Dalí. La mostra incloïa 149 obres datades entre 1945 i 1982 provinents de la Fundació Dalí, del museu de Florida i dels Musei Vaticani.

Préstecs de la Fundació
Es va prestar obra a les exposicions següents: 116 anys de pintura catalana al Museu Episcopal de Vic, La màquina de pensar. Ramon Llull i l’”ars combinatòria” al CCCB, Culture Chanel. La femme qui lit a Ca’Pesaro de Venècia, Fi de partida: Duchamp, els escacs i les avantguardes a la Fundació Miro de Barcelona, Tiempo de ensoñación: Andalucía en el imaginario de Fortuny a l’Alhambra de Granada, i Art i cinema. 120 anys d’intercanvis a Caixaforum de Barcelona.

Amics dels Museus Dalí
Unes 2.000 persones van acudir a les activitats organitzades pels Amics dels Museus Dalí. D’entre totes les accions, destaca l’homenatge al primer director del Teatre‐ Museu Dalí, Antoni Pitxot.

Servei Educatiu
L’activitat del Servei Educatiu es va materialitzar en 1.515 accions entre visites guiades diürnes i nocturnes, tallers familiars, “Visites de petit format” per als socis d’Amics dels Museus Dalí, etc. Enguany va notar la disminució del públic francès degut a les anul∙lacions que es van derivar de l’estat d’emergència a França.

Comunicació
Es van dur a terme 17 accions de comunicació per a la premsa tradicional. Quant a la comunicació en línia, es va seguir ampliant els continguts web, inclosa la web en xinès, i es va donar visibilitat a les exposicions temporals i a actuacions rellevants de conservació com per exemple la remodelació de la Sala d’Obres Mestres. Instagram es va confirmar com una de les xarxes més valorades pels usuaris.

Convenis
La Fundació Dalí va signar un conveni de col∙laboració amb la Fundació Bancària “La Caixa” per l’organització d’exposicions temporals.
A nivell de relacions internacionals, s’han aprofundit els contactes amb el nord d’Àsia no tant sols durant la celebració d’exposicions sinó també aprofitant les conferències i entrevistes amb institucions i mitjans de comunicació.

Comissió d’Acreditació i Catalogació
El servei de peritatge és un referent internacional en el camp de l’expertització d’obra daliniana. La comissió va rebre 232 sol∙licituds de peritatge, de les quals 116 eren expertitzables. Es van sotmetre 25 peces a estudi, 4 de les quals van ser considerades autèntiques.

2. Gestiódel’herènciaimmaterial
El fet que la Fundació Dalí sigui la gestora, en exclusiva, dels drets immaterials lligats a l’obra i la persona de Salvador Dalí li atorga una situació extraordinària com a institució cultural dins el mercat internacional de l’art. Aquest àmbit d’actuació representa una plataforma de creixement, gràcies a l’explotació dels drets mitjançant la concessió de llicències.

3. Memòria Econòmica
Dels resultats econòmics en destaquem:

Inversions……..1.437.471,17 €
Despeses ……..11.379.819,08 €